فتافيت السكر
ماسكات تفتييح للمناطق الحساسه والاسمرار وبعض النصائح الهامه Glitterfy-flpbk001253210723734
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
عزيزتي الزائرة يتوجب عليك التسجيل للمشاركة في احلي منتدي لو كنتي مشتركة بالفعل فعليك تسجيل الدخول تشرفنا بزيارتك الكريمة
مديرة منتدي فتافيت السكر yasmin elgazawy
فتافيت السكر
ماسكات تفتييح للمناطق الحساسه والاسمرار وبعض النصائح الهامه Glitterfy-flpbk001253210723734
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
عزيزتي الزائرة يتوجب عليك التسجيل للمشاركة في احلي منتدي لو كنتي مشتركة بالفعل فعليك تسجيل الدخول تشرفنا بزيارتك الكريمة
مديرة منتدي فتافيت السكر yasmin elgazawy
فتافيت السكر
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

الرئيسيةالرئيسية  أحدث الصورأحدث الصور  التسجيلالتسجيل  دخولدخول  
بحـث

نتائج البحث

Rechercher بحث متقدم
المواضيع الأخيرة
» طريقة عمل الكسكسي
ماسكات تفتييح للمناطق الحساسه والاسمرار وبعض النصائح الهامه Icon_minitime1الخميس أغسطس 12, 2010 5:16 pm من طرف Admin

» تشكيلة بيجامات رائعة للبنات
ماسكات تفتييح للمناطق الحساسه والاسمرار وبعض النصائح الهامه Icon_minitime1الثلاثاء أغسطس 10, 2010 9:14 am من طرف Admin

» جلابيات للبيت
ماسكات تفتييح للمناطق الحساسه والاسمرار وبعض النصائح الهامه Icon_minitime1الثلاثاء أغسطس 10, 2010 9:03 am من طرف Admin

» كولكشن لانجيري رائع
ماسكات تفتييح للمناطق الحساسه والاسمرار وبعض النصائح الهامه Icon_minitime1الثلاثاء أغسطس 10, 2010 8:38 am من طرف Admin

» ارواب للاستحمام
ماسكات تفتييح للمناطق الحساسه والاسمرار وبعض النصائح الهامه Icon_minitime1الثلاثاء أغسطس 10, 2010 8:30 am من طرف Admin

» مجوعة اسدال للصلاة
ماسكات تفتييح للمناطق الحساسه والاسمرار وبعض النصائح الهامه Icon_minitime1الثلاثاء أغسطس 10, 2010 8:19 am من طرف Admin

» ازياء للحوامل
ماسكات تفتييح للمناطق الحساسه والاسمرار وبعض النصائح الهامه Icon_minitime1الثلاثاء أغسطس 10, 2010 8:05 am من طرف Admin

» اشكال جديده فى فيكتوريا سكريت تنفع للمحجبات وافكارها جديده
ماسكات تفتييح للمناطق الحساسه والاسمرار وبعض النصائح الهامه Icon_minitime1الثلاثاء أغسطس 10, 2010 5:21 am من طرف Admin

» تشكيلة ملابس للمحجبات
ماسكات تفتييح للمناطق الحساسه والاسمرار وبعض النصائح الهامه Icon_minitime1الثلاثاء أغسطس 10, 2010 5:13 am من طرف Admin

مايو 2024
الإثنينالثلاثاءالأربعاءالخميسالجمعةالسبتالأحد
  12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031  
اليوميةاليومية

ماسكات تفتييح للمناطق الحساسه والاسمرار وبعض النصائح الهامه

كاتب الموضوعرسالة
Admin
Admin
Admin

المساهمات : 111

ماسكات تفتييح للمناطق الحساسه والاسمرار وبعض النصائح الهامه Empty
مُساهمةموضوع: ماسكات تفتييح للمناطق الحساسه والاسمرار وبعض النصائح الهامه   ماسكات تفتييح للمناطق الحساسه والاسمرار وبعض النصائح الهامه Icon_minitime1السبت يوليو 24, 2010 5:32 pm

هنبدا ببعض النصائح وبعدين الوصفات الطبيعيه
عزيزتي...أغلب البنات هنا يعانون من الاسمرار في المنطقه الحساسه والفخوذ... انا كنت وحده منكم ولازلــــــــــت ... كنت اظن تفتيح المنطقــــــه مستحيــــــل....الاهتمام بالمنطقه الحساسه يعني قبل ماكانت عندي أدنى فكره عن الغسول الخاص للمنطقه أو طريقة الحف وضرورة الترطيب ........ نصايح بسيطه نفذتها ولاحظت الفرق طبعا الي تبي توصل للتفتيح الكامل لازم تصبر وتستمر ....... يعني مش من يوم ويومين.. انا بالنسبه لي بديتها مع البتادين لاحظت تغير بسيط بس رجع لي الاسمرار يوم تركته والسبب اني ماستمريت ......... بعدها اتبعت الاتي وهي اشيا بسيطه نقدر نتبعها في حياتنا اليوميه يعني لاكريمات ولا مبيضات ولاكورتزون نخاف منه ..........اتمنى من البنات الي ماتزوجوا خصوصا ينتبهون لهالشي عشان مايتعبون في المستقبل .......

انا بقولكم الخطوات ......
1- لبس الشورت القطن الطويل والاستغناء عن الي مايغطي الفخذ لان الاحتكاك من اهم مسببات الاسمرار ...لاتقولون ماتعودنا انا كنت مثلكم ومن تعودت احس بنظافه وحتى يساعد في شد الجسم وخاصه مع الجيبات الضيقه علشان منع الاحتكاك

هام ارتداء الملابس الداخليه المصنوعه من القطن وارتداء شورتات قطن بيحمي من الاسمرار وكمان الاهتمام بتنظيف المنطقه الحساسه

2- ترطيب المنطقه باستمرار .......
.استخدام كريم جليسوليد الاحمر نعووومه خيال + تفتيح مع الاستمرار كنت استخدم الكريم الي بعلبه مدوره للمنطقه الحساسه واللوشن (لأنه أخف واسهل للتوزيع) للفخوذ والمنطقه المحيطه

3- تقشير المنطقه اسبوعيا بالطريقه المعروفه وهي :
زيت زيتون وسكر ( لتجديد الخلايا )

4- استخدام غسول خاص للمنطقه مع كل استحمام ... انا استخدم كيرفري

5- ممكن اذا كنتي مسافره تحمين نفسك خصوصا عند دخول دورات المياه في الفنادق أو المجمعات لان الامراض والالتهابات ممكن تنتشر لهالمنطقه باااسهل طريقه انا اخذ معاي هذا المطهر وانظف قبل لاستخدم أي شي وهو على شكل اوراق كلينكس خاصه للتطهير وممكن مسح المنطقه الحساسه فيه كبديل للغسول ان لم يوجد مناديل الديتول او غيرها من الويبس

6- التنشـــــــيــــــف ..
. قبل كم يوم قريت تساؤل في احد المواقع عن اسباب عدم شكوى الاوربيات من الاسمرار في هالمنطقه .......والجواب بسيط : (( انهم مايعترفون بالماء في النظافه وبس يكتفون بالتنشيف يعني بياض عالفاضي بدون نظافه!! )) لهالسبب شكواهم بسيطه من هالشي ...... لكن ديننا حثنا عالطهاره وضرورة الاغتسال وانا انبهكم مثل مانبهوكم بنات كثار ان التنشيييييييييييف مهم جدا يعني لاتخلين ولانقطة ماي في هالمنطقه قبل لاتلبسين الشورت ...

7- الاستـــــــمرار :
يعني مش اسبوع وتقولى لسه موجود الاسمرار !! لا حبيباتي استمروا واستمروا واستمروا وهتشوفوا الفرق

مسكات مسكات

الماسك عباره عن:
5 م ص لبن بودره
عصير نصف ليمونه
قليل من الماء الدفئ
والماء الدافئ يساعد على تفتيح المسام لامتصاص الجلد للمكونات
مسك اخر
المسك +ماء ورد باستمرار يوميا مع رائحه جميله

ماسك قشر الموالح

المقادير:

قشر ليمونة ناشف.
قشر برتقالة ناشف.
زيت اللوز المر.
زيت الجلسرين.

الطريقة:

هاتي قشر ليمونة ناشف وقشر برتقالة ناشف واطحنيهم لغاية ما ينعموا وحطيهم في علبة.
خدي معلقتين أو حسب المنطقة المراد تفتيحها وضيفي ليهم خليط متجانس من زيت اللوز المر وزيت الجلسرين بالقطارة لغاية ما يبقى الخليط زي المعجون وافردي
المعجون على المناطق السمراء 10 دقايق كل يوم والماسك ده بيساعد على تفتيح مناطق الركبة والرقبة والكوعين.
وده لأن المناطق دي بتتعرض دايما للاحتكاك سواء بالملابس زي الرقبة أو بالسند على الكراسي أو الترابيزات .

ماسك تفتيح المناطق الحساسة والابط:

وده ماسك تاني ممكن أنك تجربيه هو ماسك زيت الخروع وده مخصوص علشان تفتيح منطقة الإبط والمناطق الحساسة التانية اللي هي مشكلة بتعاني منها أغلب البنات خصوصا المقبلات على الزواج.

الطريقة:

تجيبي زيت الخروع وتدهني بيه المنطقة دي 3 مرات يوميا لمدة شهر وهتشوفي الفرق.

تفتيح المناطق الغامقة
تفتيح ثنيات الجسم

هنبدأ بالتفتيح بثنيات الجسم وهي مناطق الركبة والرقبة والكوعين. وده لأن المناطق دي بتتعرض دايما للاحتكاك سواء بالملابس زي الرقبة أو بالسند على الكراسي أو الترابيزات وده بيحصل مع الكوعين أو القعود عليها زي الركبة..

ماسك الشوفان بالليمون

المقادير:

معلقتين كبار شوفان.
معلقتين كبار عصير ليمون.

الطريقة:

اخلطي الشوفان وعصير الليمون مع بعض وادهني بيه مكان السواد في الركبة والكوع والرقبة وسيبيه لمدة ربع ساعة وافركيه برفق وشيليه بالمية الدافية وصابونة التفتيح اللي عملتيها، وبكده تاخدي الفايدتين مرة واحدة.

ماسك الدقيق

المقادير:

معلقة كبيرة دقيق أبيض.
نص كوباية لبن.
ذرة كركم.
عصير نص ليمونة.
منقوع التمر الهندي.

الطريقة:

اخلطي المقادير دي كلها مع بعض وغطي بيها الجسم لمدة 10 دقايق ثم دلكي برفق. والماسك ده استعمليه مرتين في الأسبوع لمدة أسبوعين وبعدين مرة كل أسبوع.

ماسك قشر الموالح

المقادير:

قشر ليمونة ناشف.
قشر برتقالة ناشف.
زيت اللوز المر.
زيت الجلسرين.

الطريقة:

هاتي قشر ليمونة ناشف وقشر برتقالة ناشف واطحنيهم لغاية ما ينعموا وحطيهم في علبة. خدي معلقتين أو حسب المنطقة المراد تفتيحها وضيفي ليهم خليط متجانس من زيت اللوز المر وزيت الجلسرين بالقطارة لغاية ما يبقى الخليط زي المعجون وافردي المعجون على المناطق السمراء 10 دقايق كل يوم.

زيت الخروع

وده مخصوص علشان تفتيح منطقة الإبط والمناطق الحساسة التانية اللي هي مشكلة بتعاني منها أغلب البنات خصوصا المقبلات على الزواج.

الطريقة:

تجيبي زيت الخروع وتدهني بيه المنطقة دي 3 مرات يوميا لمدة شهر وهتشوفي الفرق.

ماسك الملح

المقادير:

زيت الزيتون.
ليمون.
ملح.

الطريقة:

سخني زيت زيتون وحطيه وهو فاتر على المكان اللي عاوزة تفتحيه وادهني برفق لمدة 5 دقائق.. بعد كده هاتي ليمونة مقطوعة لنصين ورشي على وش الليمونة ملح وافركي بيها مكان الزيت.. اعملي كده مرتين كل يوم وقولي للسواد باي باي بإذن الله.

ماسك الرقبة المناطق الاخرى السمراء الحساسه

والماسك ده مخصوص لبياض الرقبة والمناطق التانية..

المقادير:

3 معالق جلسرين.
1 معالق فازلين.
1 معالق زيت زيتون.
صفار بيضة.
عصير ليمونة.
معلقة صغيرة خميرة.

الطريقة:

اخلطي المقادير كلها مع بعض وحطيها على الرقبة والمناطق التانية ساعتين كل يوم وهتشوفي بياض عمرك ما شفتيه قبل كده.
https://jess.rigala.net

ماسكات تفتييح للمناطق الحساسه والاسمرار وبعض النصائح الهامه
صفحة 1 من اصل 1
 مواضيع مماثلة
-
» ماسكات من برنامج التفاح الأخضر